u

Co to jest detoks?

Detoksem potocznie nazywamy swojego rodzaju oczyszczenie organizmu z toksyn. Wiąże się to także z lekkim odkwaszeniem organizmu poprzez zmniejszenie ilości produktów zakwaszających w organizmie. Efektem kuracji powinno być lepsze samopoczucie, delikatne obniżenie się masy ciała, a także lepsza kondycja skóry, włosów i paznokci.

To wszystko prawda, ale… zastosowanie długotrwałej diety niskobiałkowej, a także niskoenergetycznej może prowadzić do odwrotnego efektu, a co gorsze – do poważnych kłopotów zdrowotnych. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie pewnym zmian jadłospisu na stałe. Wówczas efekt oczyszczający będzie łagodniejszy i co ważniejsze – korzystniejszy dla zdrowia. Ciało nie będzie potrzebowało kuracji, bo ciągle będzie w bardzo dobrej kondycji.

Pamiętajmy także o tym, że nie każdy może przeprowadzać detoks. Jeśli chorujesz, jesteś w ciąży czy w okresie laktacji lub jeśli jeszcze intensywnie rośniesz, to musisz swoją dietę oczyszczającą skonsultować z dietetykiem.

 

Jak zatem można zacząć?

  • Zacznijmy spożywać posiłki w regularnych odstępach, co 3-4 godziny. Dzięki temu podkręcimy metabolizm.
  • Zaczynajmy dzień szklanką ciepłej wody z sokiem wyciśniętym z cytryny, a zaraz po tym – zjedzmy pełnowartościowe śniadanie.
  • Śniadania powinny być spożywane w miarę możliwości na ciepło, a żołądek będzie sprawniej trawił.
  • Kolacja powinna pojawić się na 2-3 godziny przed snem. Najlepiej, aby była ona nie później niż o godz. 19. Przewód pokarmowy też potrzebuje nocnej przerwy, aby się zregenerować.
  • Zadbajmy o to, aby w każdy posiłku były warzywa lub/i owoce. Dzięki temu dostarczymy wystarczającą ilość witamin i składników mineralnych.
  • Starajmy się ograniczać mięsa i ryby. Można je dobrze zastąpić warzywami strączkowymi, które dodatkowo są źródłem błonnika pokarmowego. Nie stosujmy jednak diety o bardzo małej zawartości białek, gdyż białko jest potrzebne m.in. do regeneracji wszystkich komórek ciała.
  • Na wiosnę i w lecie jedzmy dużo zielonych warzyw i kiełek, zimą – warzywa przygotowane na ciepło.
    Wprowadźmy na stałe pożywne, ale lekkie zupy. Można je także spożywać w ramach kolacji.
  • Zadbajmy o to, aby kasze były częstym gościem na naszych stołach. Szczególnie cenna jest kasza jaglana, która jako jedyna ma właściwości odkwaszające.
  • Zadbajmy o odpowiednie nawadnianie organizmu. Do tego celu można wykorzystać łagodne zioła, soki (najlepiej warzywne), koktajle owocowe, a także czystą wodę.
  • Spróbujmy ograniczyć spożywanie używek, takich jak kawa, czarna herbata oraz alkohol.
  • Zadbajmy o codzienną aktywność fizyczną, dużą dawkę świeżego powietrza, a także o dobry humor.

 

Jeśli wprowadzimy choćby kilka z powyższych punktów, to jesteśmy już na dobrej ścieżce do zdrowia, bo czy jest coś ważniejszego?